fredag 30. august 2013

DIY // Hvordan male ytterdør

Nå har jeg malt første strøket på inngangsdøren her hjemme, og jeg er kjempefornøyd med det foreløpige resultatet!!
Til tross for at jeg var maks uheldig da jeg malte den innvendig. Tidenes vindkast/virvelvind kom og med seg hadde den sand og rusk. Det festet seg selvsagt i den våte malingen, så jeg er nå nødt til å pusse den litt ned igjen, før jeg tar andre strøket..
Jaja, sånn er det vel bare når man skal male utendørs.

Her kommer ihvertfall fremgangsmåten!

1: Vask døren grundig med salmiakvann. (Note to self, ta vann i bøtten før salmiak neste gang!)




2:Puss over døren med fint pussepapir. Dette fjerner det du ikke har fått bort ved vask, og når man matter ned døren noe, vil den nye malingen sitte bedre.



3: Bruk en tørr klut til å tørke bort støv og rester fra pussingen.



4: Skikkelig utstyr er viktig. Bruk syntetiske pensler av god kvalitet. OBS: Overstryker er veldig viktig for å få et pent resultat!!!!
Malingen jeg brukte er drygolin vindus-og dørmaling fra jotun.
Jeg vil anbefale å male så tidlig på dagen som mulig(formiddagen). Denne malingen tørker sent, og om den fortsatt er våt når kvelden, vil du risikere å ha en kirkegård med døde insekter som sitter fast i malingen.
Bruk først en liten pensel til å male sprossene(om du har).
Gå deretter over med rullen, og vær generøs med malingen. Ta et og et parti og gå deretter over med overstrykeren.
Helt til slutt ser du over døren, for å se etter sig i malingen, er det sig, går du lett over med overstryksbørsten.



Og her ser du et bilde av min dør! Her ferdig med første strøket. Malingen har veldig god dekkevne, men om man ser nærme, ser man at man må ta to strøk.





Og med det sier jeg takk for i dag. Nå skal jeg kose meg med litt god mat og et glass vin. Ha en super lørdag da dere!
Vi blogges :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar